Reaaliaikainen tulorekisteri – jäävätkö byrokratialoukut historiaan?

Hallituksen rakenneuudistusten kannustinuudistuksista (lähinnä työttömyysturvan ja asumistuen suojaosuuksista) on puhuttu paljon, mutta yksi kannustinuudistus on jäänyt huomattavasti vähäisemmälle huomiolle. Se on päätös kansallisen tulorekisterin perustamisesta. Rakennepoliittisessa ohjelmassa päätös tiivistetään seuraavasti:

Toteutetaan kansallinen tulorekisteri osana kansallista it-palveluarkkitehtuuria ja siihen kuuluvaa kansallista palveluväylää. Tulorekisteri mahdollistaa tulotietojen reaaliaikaisen välittämisen, vähentää tulotietojen raportointia ja tehostaa yksityisen ja julkisen sektorin toimintaa. Tulorekisterihankkeen organisoinnista ja asettamisesta vastaa valtiovarainministeriö.”

Hieno päätös, mutta kuinka tämä liittyy työnteon kannustimiin?

Mikä on tulorekisteri?

Yhdistetyn tulorekisterin perustamista esitettiin jo ICT 2015 -työryhmän raportissa (ansaintarekisterin/kansalaistilin nimellä). Yksi tulorekisterin tavoitteista on vähentää yritysten byrokratiaa. Nykyisin työnantajien tulee toimittaa palkkatietoja useille eri tahoille. Tulorekisteri yhdistäisi tiedon toimittajat (työnantajat) ja tiedon tarvitsijat (mm. verottaja, eläkevakuutusyhtiöt, Kela) yhden kansallisen rekisterin kautta, jolloin työnantajien tarvitsisi ilmoittaa palkkatiedot vain kertaalleen. Työnantajat ilmoittaisivat tiedot rekisteriin reaaliaikaisesti (palkanmaksun yhteydessä), jolloin tiedon tarvitsijat saisivat tiedon myös automaattisesti ja reaaliaikaisesti.

ICT 2015 -työryhmän jälkeen tulorekisterin perustaminen kirjattiin osaksi hallituksen rakennepoliittista ohjelmaa. Monesti tulorekisteriä käsitellään nimenomaan yritysten kokemien byrokratiahyötyjen kautta, mutta uudistuksella voi olla myös merkittävä vaikutus työnteon kannustimiin, joihin tässä tekstissäni keskityn. Tulorekisterihankkeesta on toistaiseksi saatavilla melko vähän kattavia selvityksiä, mutta tietoa hankkeesta löytyy esim. Sitran maaliskuussa järjestämän ”Tulorekisteri – kohti toteutusta”-seminaarin esityksistä.

Tulorekisterin vaikutus kannustin-/byrokratialoukkuihin

Työnteon kannustinten näkökulmasta tulorekisterin oleellinen osa on tulotietojen reaaliaikainen ja automaattinen päivitys. Tämä nimittäin mahdollistaa sen, että tulojen muutokset huomioitaisiin sosiaaliturvassa automaattisesti ilman erillistä hakemusrumbaa palkkatodistuksineen. Periaatteessa olisi siis mahdollista, että kun työtön vastaanottaa osa-aikaisen työn, sopeutuisi hänen työttömyysturvansa, asumistukensa ja toimeentulotukensa automaattisesti tulojen kasvamiseen ilman erillisiä hakemuksia/ilmoituksia. Reaaliaikainen tulorekisteri on siis kannustinmielessä idealtaan hyvin samankaltainen kuin byrokratialoukkujen taltuttajaksi esitetty työttömän verokortti (kts. esim.Työttömän verokortti).

Kansalaiset voisivat myös itse tarkastella omia tietojaan tulorekisteristä, jolloin oman tulotilanteen tarkastelu olisi huomattavasti nykyistä helpompaa. Tämä mahdollistaisi myös laajemmat palvelut kansalaisten vero- ja sosiaaliturvatietoisuuden lisäämiseksi. Tulorekisterin tietojen avulla voisi nimittäin kertoa kunkin henkilön efektiivisen veroasteen (kuinka paljon tulojen kasvusta menisi veroihin / sosiaaliturvan pienenemiseen). Siten rekisterin avulla kansalaiset voisivat olla tietoisia omista kannustimistaan ja nykyjärjestelmän kannustinloukut tehtäisiin näkyviksi.

Reaaliaikainen tulorekisteri tekee myös negatiivisen tuloveron ja luonteeltaan sitä lähellä olevien sosiaaliturvamallien toteuttamisen realistiseksi vaihtoehdoksi. Esimerkiksi Britanniassa toteutetun laajan Universal Credit -reformin (Kannustinloukuista eroon yleistuen avulla?) yksi keskeinen tekijä on tulorekisterin kaltainen yhdistetty palveluväylä, jonka kautta sosiaaliturva sopeutuu automaattisesti tulojen muutoksiin. Reaaliaikainen tulorekisteri avaa siis paljon uusia mahdollisuuksia taloudellisten kannustinloukkujen purkamiseen samalla kun se poistaa jo itsessään byrokratialoukkuja.

Lopuksi

Kansallinen tulorekisteri on suuri hanke, jonka toteuttaminen vie aikaa. Hallituksen rakenneohjelmassa todetaan että alustavan arvion mukaan tulorekisterin käyttöönottovalmius saavutettaisiin minimissään kolmessa vuodessa. Koska kyseessä on useita tahoja (julkisia ja yksityisiä) koskeva tietotekniikkahanke, niin on varsin todennäköistä että aikataulu venyy alkuperäisestä arviosta.

Hyvin toteutettuna reaaliaikainen tulorekisteri vähentää (tai jopa poistaa) byrokratialoukkuja ja tekee työn vastaanottamisesta nykyistä helpompaa. Tämän lisäksi reaaliaikainen tulorekisteri avaa paljon uusia mahdollisuuksia. Tutkijoille uudistus mahdollistaa nykyistä tarkemmat (kuukausitasoiset) rekisteritiedot tuloista/veroista, joiden avulla voidaan tehdä entistä parempaa tutkimusta politiikkareformien vaikutuksista. Vero-/sosiaaliturvajärjestelmien suunnittelijoille reaaliaikainen tulorekisteri avaa puolestaan uusia vaihtoehtoja kannustinloukkujen purkamiseen. Mahdollisuus automaattisesti tuloihin sopeutuvaan sosiaaliturvaan on ainakin omasta mielestäni yksi rakennepaketin merkittävimmistä kannustinuudistuksista, jonka edistymistä tulee olemaan mielenkiintoista seurata.

Advertisements

One thought on “Reaaliaikainen tulorekisteri – jäävätkö byrokratialoukut historiaan?

  1. Päivitysilmoitus: Miksi kannustinloukkujen poistaminen on vaikeaa? | Second-Best World

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s